Jak wykonywać pomiary

Pomiary

Z drobnymi zmianami to jest tak, że się ich nie widzi. Gdy spojrzysz w lustro, nie zauważysz wielkiej różnicy z dnia poprzedniego. A mimo to zmieniamy się w trakcie całego naszego życia. Podobnie jest z sylwetką. Abyś mógł ocenić, jak zmieniło się Twoje ciało, musisz mieć punkt odniesienia miesiąc, pół roku czy rok temu. I właśnie dlatego warto się co jakiś czas zmierzyć.

Teoretycznie

Teoretycznie wystarczyłyby dwa pomiary: dziś oraz za pół roku. Tylko że taka informacja jest co najmniej niepełna. Nie wiesz co się dokładnie z Tobą działo w tym czasie. Nie możesz również ocenić skuteczności swoich działań. Zwłaszcza gdy stosowałeś więcej niż jedną strategię.

Jak często się mierzyć?

Przede wszystkim regularnie – aby zebrać dużo danych.
I jednocześnie nie za często – żeby nie zwariować. Moim zdaniem absolutnym minimum jest raz w tygodniu. Ważyć możesz się częściej, czyli 2-3 razy w tygodniu, gdyż waga lubi zmieniać się z dnia na dzień. Natomiast pozostałe parametry nie zmieniają się tak szybko, więc raz w tygodniu w zupełności wystarczy.

Pomiary – wykonaj je właściwie

Kluczową kwestią jest to, aby każdy pomiar był wykonany prawidłowo. Czyli w taki sposób, aby można go było potem ze sobą porównać z innymi. 

Przykładowo: Gdy raz będziesz ważył się w bieliźnie, a raz w jeansach i bluzie to wyniki będą bardzo rozbieżne, a Tobie będzie ciężko wyciągnąć prawidłowe wnioski. 

Podobnie rzecz się ma z centymetrem. Obwód brzucha nie wszędzie
jest taki sam. Musisz mierzyć zawsze w tym samym miejscu i pod tym samym
naprężeniem taśmy, aby wyniki były porównywalne.

Waga

W pierwszej kolejności oczywiście warto zmierzyć masa ciała. Waga sama w sobie nie dostarcza pełnej informacji o składzie ciała. Niemniej jednak jest to najprostszy pomiar i dobrze odczytany niesie ze sobą wiele informacji. Dzięki niej możemy wyliczyć BMI, które jest bardzo ważnym etapem wstępnej kwalifikacji. 

Jak się prawidłowo zważyć – instrukcja

  • Bądź na czczo, po porannej toalecie. Dzięki temu twoja waga będzie możliwie najniższa tego dnia, a przez to porównywalna. 
  • Bądź zawsze w tym samym ubraniu. Dzięki temu zyskasz pewność, że wszelkie zmiany wagi nie są spowodowane założeniem cięższego ubrania. Najlepiej ważyć się w bieliźnie lub nago. 
  • Wyciągnij średnią z kilku pomiarów wykonanych w tym samym tygodniu. 
  • Zaakceptuj codziennie wahania. Wtedy średnia z pomiarów może być bardzo użyteczna. 

Cykl menstruacyjny 

U pań waga naturalnie będzie różnić się pomiędzy poszczególnymi tygodniami. Wynika to z prawidłowego działania cyklu menstruacyjnego. Nie należy z tym walczyć a zwyczajnie zaakceptować i nie panikować. Najniższa masa ciała będzie zaraz po miesiączce, a najwyższa pod koniec cyklu. Dlatego przy porównywaniu wagi zawsze należy porównywać do wagi w analogicznym okresie (np. przed miesiączką we wrześniu i w październiku).

Jeszcze raz podkreślę – wzrost
masy ciała związany z miesiączką to woda, a nie tłuszcz.

Obwody

Mierzenie obwodów również jest świetnym uzupełnieniem pomiarów masy ciała. Pozwala nam precyzyjniej ocenić, co się dzieje w naszym organizmie.

Przykładowo: Mniejszy obwód talii i brzucha to na 100% strata tłuszczu. Większy obwód ramienia to na 90% wzrost masy mięśniowej w tym rejonie.

Jak się prawidłowo zmierzyć – instrukcja 

  • Taśmę naciągaj zawsze z taką samą siłą. Powinna być równomiernie napięta, bez luzów. 
  • Mierz zawsze to samo miejsce. Dzięki temu unikniesz błędów pomiarów. Poniżej zamieściłem dokładną instrukcję co i w jakim miejscu należy mierzyć.
  • Poproś zaufaną osobę, która zmierzy Cię obiektywnie. Nie dość, że będzie miała większe pole manewru to dodatkowo nie będzie jej zależało aby manipulować wynikiem. 

Lustro/aparat

Nie warto o nim zapominać. W końcu większość z nas odchudza się po to, żeby wyglądać lepiej. Zrób sobie co jakiś czas zdjęcie w lustrze, podpisz je datą i odłóż. Po czasie będziesz zdziwiony jak zmieniało się Twoje ciało, a Ty tego nie zauważyłeś (choć codziennie patrzyłeś w lustro)

Jak prawidłowo zrobić zdjęcie

Oto czynniki, które zniekształcają obraz tego co widzimy w lustrze. 

  • Oświetlenie – powinno być zawsze takie samo. W półmroku będziesz prezentować się lepiej, niż w pełnym oświetleniu.
  • Nawodnienie – optymalne. Odwodniony będziesz wyglądał szczuplej i ma to niewątpliwie swoje zalety. Jest to jednak efekt chwilowy i wszystko wraca do normy po tym gdy już uzupełnisz płyny. 
  • Ubrania – te same
  • Odległość od lustra – ta sama
  • Trening – niewątpliwie ćwiczenia wpływają na to, że wyglądamy lepiej. 

Tabelka pomiarów do pobrania

Tabelkę możesz wydrukować i powiesić w widocznym miejscu, np. na lodówce.

>>> Tabela pomiarów <<<

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

7  ×  1  =