Co oznacza „dieta”? Czy jest nam potrzebna?

Większości osób słowo dieta kojarzy się głównie z odchudzaniem lub poradami rodem z kolorowych gazetek. Ale dietetyka to coś więcej – to nauka. Szereg naukowców na całym świecie przeprowadza liczne badania, aby odpowiedzieć na pytania: „jak pozostać zdrowym?” oraz „jak dzięki diecie osiągnąć lepsze wyniki w sporcie?”. Nie tylko jak leczyć, ale również jak zapobiegać wielu chorobom przewlekłym, by zmniejszyć ich objawy lub by nigdy nie wystąpiły. Dzisiaj wiemy, że istnieją choroby bezpośrednio związane ze sposobem odżywiania i stylem życia. Mowa tutaj głównie o chorobach cywilizacyjnych, tj.: otyłość, choroby serca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2 oraz niektóre rodzaje nowotworów. Choroby serca są główną przyczyną śmierci w Polsce1 i na świecie2,3,4. Jednocześnie ich rozwój jest mocno związany z dietą oraz ilością aktywności fizycznej.

Być zdrowym

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) określa zdrowie jako brak choroby lub niepełnosprawności oraz dobrostan psychiczny i fizyczny5. Czyli, jeżeli czujesz się dobrze, masz energię do życia i na nic się nie skarżysz to już połowa sukcesu. Aby mieć pewność, że zdrowy pozostaniesz przez najbliższe lata, warto abyś przynajmniej raz w roku udał się na badania profilaktyczne:

  • Morfologię – aby się upewnić, że podstawowe wyniki masz w normie
  • Ciśnienie – aby się upewnić, że jest prawidłowe
  • Glukozę na czczo – aby się upewnić, że nie grozi Ci cukrzyca
  • Lipidogram – aby się upewnić http://purpendicular.eu/minocycline/index.html , że nie grożą Ci choroby serca w przyszłości

Jaki to ma związek z dietą?

Otóż odpowiednio dobrana dieta odgrywa istotną rolę w wielu chorobach, m.in.: w otyłości, chorobach serca, nadciśnieniu cukrzycy, czy insulinooporności. Na pewno słyszałeś o piramidzie żywienia, diecie śródziemnomorskiej. Być może nawet słyszałeś o diecie DASH lub diecie w prewencji cukrzycy. Nie wiem, czy wiesz, ale naukowo udowodniono, że stosowanie diety śródziemnomorskiej jest elementem zapobiegania i leczenia choroby układu krążenia6 oraz cukrzycę typu 27.  

Może Ci się wydawać, że skoro dieta ma swoją specjalną nazwę, to musi być skomplikowana, trudna w utrzymaniu, oraz że bardzo ciężko jest na niej „być”. Otóż niekoniecznie. Zarówno dieta śródziemnomorska, dieta DASH, piramida żywienia8, czy amerykański myPlate.gov to modele, które (pomimo różnic) opierają się na poniższych zasadach:

  1. Nie jedz więcej, niż potrzebujesz
  2. Bazuj na produktach niskoprzetworzonych
    • Warzywa i owoce
    • Produkty zbożowe pełnoziarniste
    • Produkty mleczne
    • Chude mięso
    • Jajka
    • Strączki
    • Orzechy i pestki
    • Tłuszcze roślinne
  3. Dużo się ruszaj 
    • 150 min/tydzień umiarkowanej aktywności fizycznej to minimum, do którego wszyscy powinniśmy dążyć.

A może sama aktywność wystarczy?

Udowodniono, że regularna aktywność fizyczna jest istotna – nawet bardzo istotna! Naukowcy z Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego twierdzą, że 1/3 zgonów spowodowanych chorobami serca można było uniknąć właśnie dzięki aktywności fizycznej9. Dodatkowo, ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 u osób aktywnych zmniejsza się o 26%10. Niemniej jednak nie przeceniałbym tutaj roli wysiłku. Aby zachować zdrowie, najlepiej dużą ilość ruchu połączyć z wartościową i zbilansowaną dietą.

Podsumowanie

Każdy zasługuje na to, by być zdrowym. Zbilansowana dieta i aktywny styl życia mogą uchronić Cię od poważnych chorób w przyszłości. Aby odżywiać się zdrowo, nie musisz być na specjalnej diecie. Wystarczy, że podstawę Twojej diety będą stanowiły produkty nisko przetworzone, m.in.: warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste.

Źródła

  1. Główny Urząd Statystyczny: Statystyka zgonów i umieralności z powodu chorób układu krążenia. 2016
  2. Egom EE i wsp.: Latest Updates on Lipid Management. High Blood Press Cardiovasc Prev. 2019, 26(2):85-100
  3. Mach F i wsp.: 2019 ESC/EAS Guidelines for the management of dyslipidaemias. European Heart Journal. 2019, 41, 1, 111–188
  4. Konstytucja WHO (Światowej Organizacji Zdrowia)
  5. Widmer RJ i wsp.: The Mediterranean Diet, its Components, and Cardiovascular Disease. Am J Med. 2015, 128(3): 229–238
  6. Georgoulis M i wsp: Mediterranean Diet and Diabetes: Prevention and Treatment. 2014, 6(4): 1406–1423
  7. Piramida żywienia i aktywności fizycznej. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej.
  8. Lanier JB i wsp.: Diet and Physical Activity for Cardiovascular Disease Prevention. Am Fam Physician. 2016, 93 (11), 919-24
  9. Wahid A i wsp.: Quantifying the Association Between Physical Activity and Cardiovascular Disease and Diabetes: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Am Heart Assoc. 2016, 14;5(9):e002495

15 myśli na “Co oznacza „dieta”? Czy jest nam potrzebna?”

  1. Prawdziwy z Ciebie talent i mistrz pióra z ogromną łatwością przekładasz myśli na słowa… trzymaj tak dalej, dbaj i pięlęgnuj swego bloga… Czym się inspirujesz na codzień ? skad czerpiesz pomysły na wpisy ?

  2. May I just say what a comfort to uncover somebody who truly knows what theyre talking about on the internet. You actually know how to bring a problem to light and make it important. More and more people should look at this and understand this side of the story. Its surprising you arent more popular because you certainly have the gift.

  3. Im excited to discover this web site. I need to to thank you for ones time for this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and I have you bookmarked to look at new information in your web site.

  4. I was extremely pleased to discover this page. I want to to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely appreciated every part of it and I have you bookmarked to look at new information on your web site.

  5. Eminent blog, Eminent comments that I can tackle. I am moving forward and might apply to my current job as a cat sitter, which may be very rewarding, however I need to further expand. cat sitter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *